BACK

Into the blue(s) ENGLISH

Deze nieuwe serie van 8 porseleinen vazen van Claire Verkoyen heeft als uitgangspunt het Chinese 17e en 18e eeuwse porselein. Met dit werk wil ze een poging ondernemen om elementen uit deze schitterende oosterse keramiek, vaak overdadig gedecoreerd met kobaltblauwe, handbeschilderde taferelen, te integreren in haar gegoten, porseleinen vazen, die ze veelal voorziet van op de computer getekende keramische zeefdrukken.

Claire Verkoyen: “Bij het bekijken van het 17e en 18e eeuwse porselein ontdekte ik dat de thematiek binnen mijn werk, het gebruik van beelden uit de natuur zoals insecten, planten, bloemen,  overeen kwam met voorbeelden uit dit verleden, hoewel de uitvoering op een totaal andere manier  geschiedt. De uitdaging bestond er voor mij uit binnen één werk combinaties te maken van traditionele, keramische decoratietechnieken,  met moderne, digitale decoratietechnieken.”

Met dit idee in haar achterhoofd, is Claire Verkoyen op zoek gegaan naar een expert op het gebied van het Chinees penseelschilderen.  Via het internet heeft ze een Nederlandse vrouw leren kennen, An van Mechelen, die zich hierin gespecialiseerd heeft en een grote vakkennis bezit.

“An weet met één streek van het penseel een blad neer te zetten, voorzien van nerven en licht-donker verhoudingen. De grote handigheid die zij bezit in het schilderen en het feit dat zij vrijwel identieke voorstellingen van bloemen en planten, naar traditioneel voorbeeld, duizenden keren heeft geschilderd, levert een haast kitscherige kwaliteit op.
Bij het samenwerken zijn we uitgegaan van voorstellingen met planten en bloemen die zij gewend is te schilderen, zoals bamboe, orchideeën, chrysanten enz. We hebben gezamenlijk bepaald hoe ze op de vazen geschilderd zouden worden, welk penseel er gebruikt zou worden en of er op het glazuur of beter op de ongeglazuurde porselein geschilderd kon worden. Daarna ben ik gaan tekenen op de computer en heb deze tekeningen omgezet naar gezeefdrukte, keramische transfers. Deze zijn in een extra ovenstook vastgebrand.”

Met dit werk heeft de kunstenaar een interactief spel gespeeld tussen traditie en actualiteit, tussen een handgeschilderde voorstelling en een digitale tekening. Er is gepoogd een verbinding te leggen tussen heden en verleden en het kijken naar de voorstellingen op deze vazen brengt een vreemd gevoel van anachronisme teweeg.

BACK

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

BACK

These series of vases are inspired by Chinese 17th and 18th century porcelain. Within this work Claire Verkoyen wanted to integrate elements from the magnificent eastern ceramics, often decorated with cobalt blue hand painted depictions within her porcelain vases.  Looking at the  17th and 18th century porcelain she discovered that the themes she had been using in my work, the use of images from nature as insects, plants and flowers, where coinciding with these examples from the past.  The challenge was for her to make combinations within one work of traditional, ceramic decoration techniques with modern, digital decoration techniques.
By the internet she found an expert in the field of Chinese brush painting, An van Mechelen, who is specialised in oriental brush painting and who possesses  great skill. 'With one strike of her brush she manages to paint a leaf with veins and light and dark parts. The fact that she has painted almost identical pictures of flowers, after traditional examples, thousands of times, gives them an almost kitschy quality. With her pictures and examples in mind I started to design my own flowers and insects on the computer, in a 3D program, which I then transferred to silk screened transfers.'

With this work the artist played a game between tradition and modern times . Looking at these vases you get a strange sense of anachronism.

BACK